Negativiteitsspecialisten geven je de gelegenheid om jezelf te oefenen in flexibiliteit, speelsheid, empathie en synergie.

Al Siebert in Positive ways to handle negativity specialists (2006)

De Amerikaanse managementpsycholoog Lawrence Albert Siebert (1934–2009) is vooral bekend geworden door zijn onderzoek naar psychologische veerkracht. In het genoemde artikel geeft hij handige tips over hoe je het best kunt omgaan met collega’s of familieleden die de hele tijd over alles en iedereen aan het klagen zijn. Eerst moet je leren inzien dat mensen met een positieve instelling (zoals jij en ik) een zeer negatieve opvatting hebben over mensen met een negatieve houding! Dat komt omdat wij de kinderlijke persoonlijkheidstheorie hebben dat er goede en slechte mensen bestaan. Je moet je echter gewoon afvragen wat voor belang de specialisten in negativiteit hebben bij hun houding, en de zaak omdraaien. Krijgen ze bijvoorbeeld veel aandacht als ze klagen, onthoud hun die dan. Conditioneer ze om alleen nog maar aardige dingen te zeggen.

Tevens verschenen op de Filosofiekalender © Veen Media