Hooven

Meta-emotie is een geordende en gestructureerde verzameling emoties en cognities over de emotie, zowel de eigen emoties als de emoties van anderen.

Gottman, J. M., Katz, L. F., & Hooven, C. Meta-emotion: How families communicate emotionally (1997)

Volgens psychologen verwijst ‘meta-emotie’ naar het idee dat wij wanneer we een emotie ervaren ook te maken krijgen met andere emoties die betrekking hebben op hoe wij die primaire emotie ervaren. Zo kan iemand die tot zijn eigen verrassing heel boos om iets wordt, bang worden van zijn eigen boosheid. Deze meta-emoties zouden voor een deel bepaald worden door de filosofie die wij over emoties hebben. Uit ontwikkelingspsychologisch onderzoek blijkt bovendien dat de filosofie van ouders over emoties (de zogenaamde parental meta-emotion philosophy) bepaalt hoe zij met de emoties van hun kinderen omgaan. En de manier waarop ouders reageren op de emoties van hun kinderen heeft weer grote invloed op voelen en denken van hun kinderen (zoals met alles het geval is). Gottman, Katz & Hooven onderscheiden twee veelvoorkomende ouderlijke filosofieën als het om emoties gaat. De eerste noemen zij ‘emotion-coaching philosophy’, waarbij ouders zich op hun gemak voelen bij hun eigen emoties en die van hun kinderen. Zij helpen hun kinderen om hun emoties te begrijpen en ze te uiten, met name verdriet en boosheid. Daartegenover staat de ‘emotion-dismissing philosophy’. Ouders die deze filosofie aanhangen, zien negatieve emoties als schadelijk. Zij zullen die van hun kinderen dan ook negeren of ontkennen.

Tevens verschenen op de Filosofiekalender © Veen Media